skip to main | skip to sidebar


Saturday, October 1, 2011

Bebas Dari Kurungan Penjara


Ata' Al-Sulaimiy termasuk lelaki soleh yang makbul doanya. Dia suka memberi pertolongan kepada mereka yang hidup susah. Antaranya bentuk pertolongannya ialah doanya yang sering makbul. Pernah suatu ketika, seorang lelaki soleh telah ditangkap dan dipenjarakan oleh pihak pemerintah. Penahannya bukanlah disebabkan jenayah atau pelanggaran hukum islam, tetapi difitnah.

Lelaki tersebut berusaha untuk melepaskan diri kerana dia tidak bersalah. Perkara tersebut telah diketahui oleh sahabat Ata'Al'Sulamiy yang bernama Salih Al-Muriy. Kemudian Salih Al-Muriy pun pergi melihatnya di penjara. Sampai di penjara, lelaki itu meminta Salih agar menceritakan nasibnya kepada Ata'Al-Sulamiy. Salih Al-Muriy merasa kasihan tehadap lelaki itu, lalu kembali menemui Ata'Al-Sulaimiy.

"Wahai Abu Muhammad, apakah engkau mahu kebebasan?" tanya Ata'Al-Sulaimiy.

"Sudah tentu saya mahukan kebebasan," jawab Ata' Al-Sulamiy.

"Ada seorang lelaki sedang memerlukan doamu agar dapat lepas dari penjara," Kata Salih.

mendengar kisah tersebut, Ata' Al-Sulaimiy merasa sangat sedih dan menangis. Kemudian dia mengangkat  tangannya kelangit seraya berdoa: "Tuhanku, Sesungguhnya Engkau telah mengetahui apa hajat kamisekarang ini sebelum kami pohonkan kepada-Mu. Oleh itu tunaikanlah hajat kami ini ya Allah."

Tidak berapa lama kemudian, lelaki yang tidak bersalah itu telah dikeluarkan dari kurungan penjara.

*Source Buku kisah orang-orang yang dimakbulkan doanya.


0 comments:

Post a Comment

ShareThis

 

Kisah Kisah Islam Copyright © 2011 | Template created by O Pregador | Powered by Blogger