skip to main | skip to sidebar


Wednesday, July 21, 2010

Uthman Affan Menangis Melihat Kubur


Dari Uthman Bin Affan r.a, apabila dia berjalan di sebuah kubur, dia akan berhenti dan menangis. Maka orang yang melihatnya pun bertanya, "Wahai Amirul Mukminin, engkau menyebut syurga dan neraka serta pelbagai penderitaan lagi pada hari kiamat namun engkau tidak menangis.Tetapi engkau berjalan di kubur, engkau akan menangis.Mengapakah begitu? "

Uthman pun menjawab, "Rasullah SAW telah bersabda:
"Kubur itu tempat pertama dari tempat akhirat dan tempat terakhir dari tempat-tempat di dunia. Barangsiapa yang selamat dari kubur, maka apa yang ada selepas itu adalah lebih ringan. Dan barangsiapa yang tidak selamat daripadanya, maka apa yang ada sesudahnya akan lebih berat lagi."

Uthman berkata lagi: "Jika aku di neraka, aku akan bersama manusia, jika aku di hari kiamat pun aku akan berada bersama manusia tetapi bila aku berada didalam kubur, maka aku keseorangan dan tidak ada manusia lain bersama ku, Itulah sebab aku menangis..

p/s:- Perbanyakkanlah melakukan amal agar kita dapat di jauhi daripada siksaan



0 comments:

Post a Comment

ShareThis

 

Kisah Kisah Islam Copyright © 2011 | Template created by O Pregador | Powered by Blogger