skip to main | skip to sidebar


Sunday, June 27, 2010

Malaikat Menawarkan Kedudukan Raja Kepada Rasulullah S.A.W


Menurut Ibnu Taimiyah dalam kitabnya “Al-Furqan Baina Auliair Rahman wa Auliaia syaitan,” mengatakan bahawa para Nabi itu juga pun dapat dibahagi menjadi dua golongan, pertama “Hamba Rasul dan Kedua Nabi Raja. ”Kemudian Allah membolehkan Nabi Muhammad S.A.W untuk memilih menjadi “Hamba Rasul” atau “Nabi Raja.” Maka Nabi Muhammad S.A.W memilih menjadi hamba Rasul.

Dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Ahmad, “Jibril duduk disamping Nabi S.A.W melihat ke langit , maka ketika itu seorang malaikat turun, 

Jibril berkata:  “Bahawa malaikat itu belum pernah turun sejak diciptakan makhluk. 

Ketika ia telah turun ia berkata: “Ya Muhammad aku diutus oleh Tuhan engkau kepadamu, Dia berkata Allah menjadikan engkau “Nabi Raja” atau “Hamba Rasul”. 

Kemudian Jibril pun berkata: “Ya Muhammad tawaduklah kepada Allah!”

Nabi Menjawab: “Ya, saya hamba Rasul.” 

Ada pun seorang Nabi dan langsung menjadi raja seperti Nabi Sulaiman, Nabi Daud dan lain-lain. Nabi Raja mengerjakan apa yang diwajibkan oleh Allah kepadanya dan tidak melakukan apa yang di haramkan oleh Allah kepadanya. Ia menjalankan pemerintahan atau kerajaannya dan membelanjakan harta Negara terhadap hal-halyang dicintai dan diredhai oleh Allah S.W.T. Mereka menghindari dari sesuatu yang dapat menimbulkan dosa. Adapun “Hamba Rasul,” tidak memberikan sesuatu kepada seseorang kecuali dengan perintah Allah.

Ia tidak memberikan kepada siapa yang dikehendakinya dan tidak menghalangi kepada siapa yang dikehendakinya,dia hanya memberi dan menghalangi atas perintah Allah. Ia mejalankan kewalian atas perintah Allah oleh sebab itu segala amal perbuatannya adalah ibadah. 

Dalam Shahih Bukhari dari Abu Hurairah Rasulullah S.A.W bersabda:  “Sesungguhnya aku demi Allah, Aku tidak memberi dan tidak menolak seseorang pun hanya pembagi yang mengerjakan atas perintah Allah dan kerana itulah Allah menyandarkan harta syariat itu kepada allah dan Rasul.”

*Sumber Buku 1001 Cahaya Himpunan isah-Kisah Makaikat
Penyusun: Muhammad Isa Selamat
Tag: Kisah abi, Malaikat


0 comments:

Post a Comment

ShareThis

 

Kisah Kisah Islam Copyright © 2011 | Template created by O Pregador | Powered by Blogger