skip to main | skip to sidebar

Friday, May 21, 2010

Sufi Sebagai Amalan Hidup



Orang yang bercita-cita menjalani hidup cara sufi adalah mereka yang ingin menempuh jalan tasawuf. Amalan hidup sufi sangat dituntut oleh Allah s.w.t kerana ia menyamai kehidupan para nabi dan orang-orang soleh. Seorang sufi bukanlah lari daripada harta dan kemewahan tetapi hatinya tidak terpaut kepadanya. Begitu juga seorang sufi tidak menahan nafsunya sebagaimana ahli-ahli agama bukan Islam tetapi dapat mengawalnya ketika berhadapan dengan godaan.

Selama ini ramai orang menyangka seorang sufi suka hidup menyendiri dan jauh dari masyarakat umum serta sering berpakaian buruk. Namun sebenarnya seorang sufi adalah mereka yang dapat mentadbir dunia ini dengan mudah. Hidup sufi yang dituntut adalah diantaranya, syukur dengan nikmat, berani ketika berhadapan dengan kezaliman, sabar dengan ujian dan redha menghadapi kesusahan. Sekiranya dia seorang ulama, dia akan mempengaruhi rajadan bukannya membiarkan sahaja kemungkaran terutama di kalangan atasan.

Di dunia moden ini, kita memerlukan jiwa-jiwa sufi yang dapat mengendalikan segala kemudahan dan cara hidup dengan lebih bermaruah. Insya-Allah tiada lagi amalan rasuah, khianat, iri hati, berdendam dan suka menyalahkan orang lain.

Contohi lah Rasulullah yang sentiasa hidup sederhana  meskipun Allah sedia mengurniakan kemewahan kepadanya mahupun ketika berada dipuncak kekuasaan. Baginda tidak suka memerintah orang lain melakukan kerja-kerja yang boleh di buatnya sendiri. Baginda juga sentiasa meluangkan masa bersama keluarganya sengguh pun sibuk dengan berbagai urusan. Jadikan sufi sebagai amalan hidup kita. Mudah-mudahan kita memperolehi kebahagiaan di dunia sebelum menikmati kebahagiaan  di Akhirat. Amin...

Sekian, Wassalam.



0 comments:

Post a Comment

ShareThis

 

Kisah Kisah Islam Copyright © 2011 | Template created by O Pregador | Powered by Blogger