skip to main | skip to sidebar


Thursday, February 11, 2010

Hidup Seorang Sufi



 Imam Fakhruddin ar-Razi merupakan seorang ulama tafsir yang hidup zuhud. Dia banyak mewarisi harta ayahnya yang merupakan khatib negeri Ar-Rai di mana sering mendapat hadiah dari sultan dan para pegawai tinggi kerajaan.

Meskipun Imam Ar-Razi termasuk golongan hartawan namun diatidak mengabaikan peranannya sebagai ulama yang meyebarkan ilmu. Dia telah Berjaya menggabungkan urusan dunia dengan akhirat. Ketokohan Imam Ar-Razi begitu dikagumi dan disegani oleh semua peringkat termasuklah para ulama,raja-raja dan golongan atasan.

Apabila mereka ingin bertemu dengan Imam Ar-Razi, mereka akan datang sendiri kerumah ulama itu dan bukan memanggilnya ke istana. Begitu juga dengan Sultan Alauddin Khawarizma, dia akan datang kerumah Imam Ar-Razi tanpa diiringi oleh para pengawalnya. Imam Ar-Razi juga pernah megunjungi negeri Harrah. Sultan negeri itu sendiri yang menyambut kedatangannya denngan penuh hormat. Ulama itu telah dihamparkan permaidani dan sejadah didalam masjid.

Harta yang banyak tidak menjadikan dirinya lupa kepada Allah dan perjuangan Islam. Imam Ar-Razi hanya memakai pakaian yang begitu sederhana cukup untuk menutup aurat. Dia juga hanya makan sekadar bagi memberinya tenaga untuk mengajar amalan-amalan lain. Ternyata kehidupannya tidak berbeza dengan kaum sufi yang lain.

Meskipun Imam Ar-Razi mendapat sanjungan ramai, namun adajuga golongan yang tidak sependapat dengannya. Ini disebabkan perbezaan fahaman. Malah dikatakan aliran Al-Kiramiah telah meracuni Imam Ar-Razi sehingga membawa kepada maut. 

*Sumber Buku Kisah-Kisah Sufi.


0 comments:

Post a Comment

ShareThis

 

Kisah Kisah Islam Copyright © 2011 | Template created by O Pregador | Powered by Blogger