skip to main | skip to sidebar


Thursday, February 11, 2010

Jin Berbentuk Ular Dalam Rumah Abu Said Al Khudri


IMAM Muslim meriwayatkan dalam sahih-nya dari Abu As- Sa'ib yang pernah menjadi hamba sahaya Hisyam bin Zuhrah, ia berkata: "Saya pernah masuk menemui Abu Said Al-Khudri lalu aku menemui dia sedang solat. Kemudian aku duduk untuk menantikan hingga ia selesai mengerjakan solat. Tiba-tiba aku mendengar bunyi sesuatu yang bergerak dibawah tempat tidur rumahnya, rupanya seekor ular, lalu aku berdiri untuk membunuhnya. Akan tetapi Abu Sa'id memberikan isyarat supaya aku tetap saja duduk ditempatku.

Setelah selesai mengerjakan solat ia memberikan isyarat kepadaku tentang sebuah rumah yang berdekatan dengan rumahnya lalu berkata: "Tahukah kamu tentang rumah itu"

Aku menjawab: "Ya."

Ia berkata lagi: "Rumah itu dahulunya pernah tinggal seorang pemuda yang baru saja menikah, kemudian dia pergi bersama Rasulullah untuk ikut berperang Khandaq. Ketika sedang bersama Rasulullah SAW tiba-tiba pemuda itu meminta izin sambil berkata: "Ya Rasulullah, izinkanlah aku untuk menempati janjiku kepada isteriku."

Rasulullah SAW pun mengizinkannya serta berkata: "Bawalah senjatamu, kerana aku bimbang terjadi serangan dari Bani terhadap dirimu."

Kemudian pemuda itu pun pergi menemui isterinya yang secara kebetulan pada saat itu ia melihat isterinya sedang berdiri diantara dua pintu ( pintu di muka rumah ) .Lalu pemuda itu dengan segera ingin memanah isterinya kerana rasa cemburu .

Akan tetapi isteri pemuda itu berkata :"Janganlah kamu bersikap terburu- buru sehingga terlebih dahulu kamu masuk dan melihat apa yang ada didalam rumah."

Pemuda itu masuk dan melihat ada seekor ular sedang berlengkar diatas tempat tidurnya, lalu pemuda itu pun melepaskan anak panahnya kepada ular tersebut. Kemudian pemuda itu bergembira dan melemparkan ular itu dihalaman rumah. Ular itu menggeliat di hujung anak panah dan ketika itu juga pemuda itu tersungkur lalu mati. Tidak diketahui entah mana yang dulu mati, apakah ular atau pemuda itu.

Setelah peristiwa ini disampaikan kepada Rasulullah, maka Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: "Sesungguhnya di madinah ada jin yang telah masuk islam. Kerana itu, jika kamu melihat sesuatu dari mereka, maka izinkanlah tiga hari. Jika masih kamu melihatnya setelah itu, maka bunuhlah kerana ia adalah syaitan."


0 comments:

Post a Comment

ShareThis

 

Kisah Kisah Islam Copyright © 2011 | Template created by O Pregador | Powered by Blogger