skip to main | skip to sidebar


Wednesday, February 10, 2010

Pencuri Kena Pukau



Suatu malam, seorang pencuri telah Berjaya memasuki rumahseorang ulama sufi bernama Ahmad bin Khazruya. Waktu itu ulama sufi itu sedangberzikir dengan khusyuknya. Pencuri itu melihat-lihat di sekitar rumah itu dandia pasti tiada orang didalamny. Dia pun mula mencari-cari barang berharga danmembonkar kesana sini. Namun setelah lama mencari, dia masih tidak menemuibarang yang bernilai yang boleh diambil.

Dirumah itu hanya terdapat sebuah baldi lama, itu pun sudahburuk dan pudar warnanya. Pencuri itu berasa amat kecewa lalu mahu meninggalkanrumah itu. Ketika menghala kepintu, tiba-tiba dia terdengar seseorangmemanggilnya.

Orang itu ialah Ahmadbin Khazruya, katanya, “Anak muda, janganlah engkau keluar sebelum memperolehiapa-apa dari rumah ini.”

“Tidak ada apa-apa yang boleh saya ambil,” beritahu pencuriitu.

“Kalau begitu, ambillah baldi itu. Dibelakang rumah ini adasebuah perigi, pergilah engkau menimba air di sana dan berwuduklah. Kemudiansolatlah,” kata  Ahmad bin Khazruyamemberi arahan. Sambung ulama sufi itu lagi, “Sekiranya aku mendapatkan sesuatusebelum engkau pergi, aku akan berikan kepadamu supaya engkau tidak pulangdengan tangan kosong.”

Pencuri itu seolah-olah terpukau menerima arahan Ahmad binKhazruya. Dia melakukan segala yang diperintahkan oleh ulama sufi itu. Sesudahsolat dengan khusyuk, pencuri it uterus berzikir sehinggalah masuk waktu subuh.Pada awal pagi, seorang lelaki datang kerumah Ahmad bin Khazruya. Diamenghadiahkan wang sebanyak seratus dinar. Ahmad bin Khazruya menerima wangtersebut.

Kemudian dia memanggil pencuri itu lalu berkata, Wahai anakmuda, ambillah semua wang ini sebagai ganjaran engkau mengerjakan solat malamtadi.”

Pencuri itu lalu berkata dengan suara gementar. “masya-Allah!Baru satu malam saya mengerjakan solat, sudah dihadiahkan dengan ganjaran yangbegitu banyak. Sedangkan selama ini saya telah memilih jalan yang salah.”

Pencuri tersebut tidak mahumenerima wang dinar dari ulamasufi itu. Malah dia menyatakan kekesalannya dan mahu bertaubat. Akhirnya diamenjadi salah seorang murid Ahmad bin Khazruya yang soleh.

*Sumber Buku Kisah-Kisah Sufi.


0 comments:

Post a Comment

ShareThis

 

Kisah Kisah Islam Copyright © 2011 | Template created by O Pregador | Powered by Blogger