skip to main | skip to sidebar


Wednesday, February 10, 2010

Buku Himpunan Hadis Abu Bakar R.A Di Bakar




Aisyah menerangkan, “Bapaku telah mempunyai sebanyak 500 potong hadis himpunannya didalam sebuah buku. Pada suatu malam aku mendapati ayahku berada di alam keadaan yang sungguh gelisah. Beliau tidak dapat melelapkan matanya dengan tenteram, Sekejap-sekajap beliau mengalihkan tidurnya ke kiri dan ke kanan. Aku berasa bimbang melihatkan keadaan kegelisahannya itu lalu aku pun bertanya, “Wahai ayahku, adakah ayah sedang menghadapi sesuatu kesusahan?” Beliau tidak menjawab pertanyaanku itu dan terus mangalami kegelisahan di sepanjang malam itu.

Pada keesokkan harinya beliau telah memanggilku dan berkata,“Wahai Aisyah, bawakanlah buku himpunan hadis yang telah aku berikan padamu untuk disimpan itu. Sesungguhnya himpunan buku-buku hadis yang telah aku bakarkan tadi itu mengandungi banyak hadis yang aku dapati dari orang yang berasingan. Aku bimbang jika aku telah tiada di dunia ini dan meninggalkan sepotong hadis yang mana kau anggapnya asli tetapi sebenarnya tidak, maka aku terpaksa menjawab tentangnya.”

Oleh kerana semangatnya yang ingin mendalami ilmu pengetahuan, maka beliau telah mendapat mengumpulkan sebanyak 500 potong hadis didalam sebuah buku. Sebaliknya oleh kerana kejujuran dan kesolahannya itu beliau telah membakar kesemua himpunan buku-buku itu. Bagi setiap para sahabatnya yang ingin sangat berhati-hati dan berjaga-jaga semasa mencatatkan lingkaran isi-isi hadis. Sebab itulah kita perolehi sebilangan kecil sahajadari jumlah hadi-hadis yang telah diriwayatkan oleh para sahabat unggul sekali.

Mereka tidak sedikitpun bimbang mencatatkan hadis di dalam khutbah-khutbah yang dibaca oleh Nabi di atas mimbar. Ini menunjukkan betapa banyaknya isi-isi lembaran suci Al-Quran dan hadis-hadis yang telah hafal dari kekayaan ilmu pengetahuan yang diketahui oleh Abu Bakar. Namun demikian Abu Bakar r.a hanya meriwayatkan sedikit sahaja dari lingkaran potongan hadis-hadis.

*Source Mingguan Perdana


0 comments:

Post a Comment

ShareThis

 

Kisah Kisah Islam Copyright © 2011 | Template created by O Pregador | Powered by Blogger