skip to main | skip to sidebar


Sunday, February 14, 2010

Bahaya Kekuasaan



Sufyan Ats-Tsauri merupakan salah seorang ulama besar.Beliau pakar dalam ilmu hadis dan tergolong ahli ilmu feqah yang terkemuka. Imam Abu Hanafiah sendiri sering bertemu dengannya untuk membincangkan persoalan mengenai beberapa hukum feqah. Beliau dibesarkan dari sebuah keluarga yang sememangnya menghargai ketinggian ilmu. Malah ibunya merupakan pendorong kuat kepada Sufyan supaya menuntut ilmu dari usia muda lagi. Justeru itu tidak hairanlah, beliau sudah member fatwa-fatwa ketika masih muda.

Sufyan menyara dirinya dengan berdagang secara kecil-kecilan. Beliau membeli barang dagangan dari Yaman dan kemudiannya menjual di Kufah. Hasil dagangannya hanya sekadar membantunya untuk beribadah dan memeliharanya dari kelaparan. Beliau juga bersedia meminjamkan wangnya kepada sesiapa yang ingin berdagang tanpa pembahagian keuntungan.

Ulama ini menjalani hidupnya secara zuhud dengan menjauhkan dari kemewahan.  Khalifah abu JaafarAl-Mansur dan juga Al-Mahdi sering menawarkan kedudukan dan kesenangan padanya.Namun sufyan lebih rela menghadapi penindasan daripada menerima tawaran tersebut. Sufyan juga pernah menolak wang pemberian dari Khalifah Al-Mansur yang berjumlah ribuan dirham. Beliau sebenarnya berpeluang menjadi orang terkaya di Kufah namun beliau tetap memilih untuk hidup zuhud.

Beliau pernah menyatakan, “Aku tidak melihat sesuatu yang lebih rendah dari kekuasaan. Seringkali terdapat seorang zuhud yang menjauhi makanan sedap, minuman segar, harta kekayaan dan pakaian indah, namun ketika diberi kekuasaan tiba-tiba dia menjadi seorang yang zalim.”

Selain menjauhkan diri dari kesenangan duniawi, Sufyan juga sentiasa menjaga hatinya supaya terlepas dari sifat takabur, bangga dan riyak. Mengenai hal ini beliau pernah berkata,

“Kadangkala seseorang mengerjakan kebaikan secara rahsia, tetapi syaitan sentiasa menggodanya sehingga dapat menaklukinya. Maka kemudiannya orang itu pu mengerjakan kebaikan secara terang-terangan. Syaitan ,menggodanya lagi sehingga dia ingin dipuji ketika mengerjakan kebaikan, maka itulah yang dikatakan riyak. Sesungguhnya seburuk-buruk keinginan adalah mencari harta dengan amalan akhirat.”

Sufyan Ats-Tsauri dilahirkan pada tahun 97H di kufah dan menetap lama disana. Akhirnya beliau berpindah ke Basrah dan meninggal duniapada tahun 161H.

*Sumber  Buku Kisah-Kisah Sufi Siri.


0 comments:

Post a Comment

ShareThis

 

Kisah Kisah Islam Copyright © 2011 | Template created by O Pregador | Powered by Blogger