skip to main | skip to sidebar


Sunday, February 14, 2010

Kehilangan Unta Kesayangan


Seorang Tabiin bernama Umarah bin Zazan pernah bercerita: Pada suatu masa, Umarah menyertai satu rombongan yang besar bersama sahabatnya Ziyad Al-Namiriy. Mereka meredah padang pasir yang luas dengan menunggang unta, kuda dan keldai. Mereka turut membawa barang-barang keperluan seperti bekalan makanan, minuman dan peralatan senjata.

Setelah melalui perjalan yang jauh dari Makkah, ketua rombongannya telah memberi isyarat untuk berhenti berehat sebentar di sebuah tempat. Maka setiap orang dikehendaki menambat binatang tunggangan masing-masing. Mereka menghilangkan rasa penat dan dahaga dengan berbaring dan meneguk air. Setelah lama berehat, mereka bangun dari tempat masing-masing untuk meneruskan perjalanan.

Tiba-tiba seorang ahli rombongan itu telah kehilangan unta kesayangannya. Ia merasa sangat bimbang, lalu berusaha mencari untanya. Ia menyiasat dikawasan sekitarnya tetapi tidak menemui untanya. Puas sudahia mendaki bukit bukit dan menuruni tanah rendah, tetapi tidak menemui unta kesayangannya. Ia terpaksa menerima ujian sedemikian rupa dengan hati yang penuh tabah dan pasrah. Perkara tersebut telah diadukan kepada Ziyad Al-Namiriy. Seorang yang dianggap makbul doanya.

"Mahukah jika aku tunjukkan kepadamu satu amalan yang dilakukan oleh Anas?"  tanya Ziyad Al-Namiriy.

"Sudah tentu," jawab ahli-ahli rombongan.

Kemudian Ziyad Al-Namiriy membaca surah Al-Sajdah. Sampai di ayat Sajdah ia terus sujud (tilawah). Kemudian Ziyad berdoa dengan tiba-tiba datang seekor unta yang sedang ditunggangi oleh seorang lelaki yang tidak dikenali. Lelaki tersebut menyerahkan unta yang hilang itu dengan tidak mengeluarkan sepatah kata pun. Semua orang yang menyaksikan kegembiraan pemilik unta itu tanpa menyedari pemergian lelaki aneh yang hilang sekelip mata.

*Source buku kisah orang-orang yang dimakbulkan doanya.


0 comments:

Post a Comment

ShareThis

 

Kisah Kisah Islam Copyright © 2011 | Template created by O Pregador | Powered by Blogger