skip to main | skip to sidebar


Thursday, March 11, 2010

Makanan Jin


Dalam beberapa hadith yang sahih secara jelas disebutkan bahawa jin makan dan minum. Dalam hadith yang diriwayatkan oleh Bukhari dari Abu Hurairah dikatakan bahawa ia pernah membawakan Rasulullah SAW bejana yang berisi air wuduk serta untuk buang hajatnya.

Ketika ia menghantarkan bejana itu Rasulullah SAW bertanya: “Siapakah kamu?” 

Ia menjawab: “Aku Abu Hurairah.”

Nabi berkata lagi: “Carikan beberapa batu untuk aku pergunakan sebagai alat untuk beristinjak dan janganlah kamu bawakanaku tulang atau kotoran binatang.” 

Lalu aku bawakan untuknya beberapa batu yanga ku letakkan didalam kainku dan aku dekatkan kepadanya. Selepas itu aku memalingkan mukaku (untuk tidak melihat pada waktu baginda beristinjak).Setelah baginda berjalan bersamanya lalu aku bertanya: “Mengapakah tidak boleh beristinjak dengan tulang dan kotoran binatang?”

Rasulullah SAW menjawab: “Kedua benda ini adalah makanan jin.”

Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “Pernah datang kepada ku utusan jin Nisbin (sebaik – baik jin) kemudian mereka meminta kepadaku bekal makanan lalu aku berdoa kepada Allah untuk mereka supaya didalam setiap kotoran tulang dan kotoran binatang yang mereka jumpai semoga mereka mendapatkan makanan”

*Source 2002 Misteri Himpunan Kisah-Kisah Jin, Iblis Dan Syaitan.


0 comments:

Post a Comment

ShareThis

 

Kisah Kisah Islam Copyright © 2011 | Template created by O Pregador | Powered by Blogger